/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Tips-for-all-people.jouwweb.nl
Home » Spel tips

Spel tips

een vriendin van mij had haar verjaardag feestje thuis gehouden. ze had allemaal spelletjes bedacht. het was super gezellig, echt een aanrader! hier komen de spelletjes die ze heeft bedacht:

 

Slow motion

Nodig: niets

Tijdens elke feestpartij met kinderen moet er tussen al die inspannende spelletjes af en toe iets gegeten worden. Op dat moment is het tijd voor een spelletje 'slowmotion'. Van tevoren wordt afgesproken wie er het magische woord 'slow motion' zal uitspreken. Dit kan de jarige zijn ,iemand die door een aftelrijmpje wordt bepaald of één van de ouders. De rest van de groep gaat aan tafel en begint te eten. Op een bepaald moment, wanneer iemand het verwacht of erop gerekend had, is het zover: 'slowmotion!'. Meteen moeten alle eters hun bewegingen afremmen en alles, wat ze ook aan het doen waren, veel trager te doen. Dan duurt het een eeuwigheid voor hun vork in het gebakje prikt, en lijkt het uren te duren voor het glas drinken hun mond heeft bereikt. Iedereen moet nu ook heel langzaam praten, en....het....is ........net.........alsof...de .........stemmen......uit ......de .......kelder.....komen. Wanneer de 'roeper' zin heeft, roept hij 'Alle remmen los!'en mag de groep opnieuw alle bewegingen uitvoeren in het normale tempo. Nu mag de 'roeper' aan tafel gaan zitten en wordt er een nieuwe kandidaat gekozen, die het magische woord 'slowmotion' bij de volgende ronde mag uitspreken. ( je kunt natuurlijk ook diegene kiezen, die het eerst in de fout ging met het tempo tijdens het eerdere slowmotionmoment)

 

ZOEK,ZOEK,ZOEK!

nodig: een (kook) wekker.

Draai de wekker op en laat hem aflopen, zodat de kinderen het geluid kennen. Dit spel kun je binnen en buiten spelen. Eén kind of begeleider verstopt de wekker, terwijl de anderen het niet kunnen zien. De anderen moeten proberen de wekker te vinden. Dus goed luisteren of je het getik kunt horen! Wie het eerst de wekker heeft gevonden mag de wekker verstoppen. Je kunt de wekker ook laten aflopen na een bepaalde tijd, dan heeft de verstopper gewonnen en krijgt dan punten en kan zo winnaar van het spel worden.



APPELFLAP !

Nodig: niets

Eén speler mag alleen maar 'Appelflap' zeggen terwijl de andere spelers hem vragen stellen. Bijvoorbeeld: 'hoe heet je?', 'Waar woon je? ', etc. Op elke vraag moet de speler 'appelflap' antwoorden zonder te lachen. Zodra hij lacht, mag een ander de 'appelflap' proberen. Als u er een themafeestje van maakt kunt u de 'appelflap'vervangen door een woord wat aansluit bij het thema.



WIE BEN IK?

Nodig: hoofdbanden (b.v. zweetbanden of banden van elastische stof), kartonnen kaartjes.

Maak kaartjes met daarop geschreven verschillende personen, dieren, voorwerpen, tekenfilmfiguren, etc. Er kan bijvoorbeeld op een kaartje 'banaan' staan en op een ander 'bakker' of 'olifant'.Iedereen krijgt een band om zijn hoofd en een ander schuift zonder dat de ander het kan lezen het kaartje erachter. Het is de bedoeling dat iedereen het kaartje kan lezen, behalve de persoon die het draagt. (denk om de spiegels!) Zo heeft een ieder een kaartje met wat hij/zij is zonder het zelf te weten. Door elkaar vragen te stellen, waar ja of nee op kan worden geantwoord, probeert iemand er achter te komen, wat hij of zij is en op het kaartje staat. Vragen als: 'Ben ik een persoon?', 'Hoor ik binnen?' , 'Ben ik een ding?', etc,etc. Wie het eerst weet wie hij is heeft gewonnen. Ook hierbij kunt u bij een themafeest de onderwerpen/figuren op de kaartjes laten aansluiten op het thema.

 


HET KWALLENSPEL


Nodig: touw, blinddoek, waterballonnen

Maak met touw een afgebakend terrein, wat vol ligt met kwallen (waterballonnen). De spelers moeten om beurten geblinddoekt het terrein oversteken zonder op een kwal te trappen, want die bijt. Voor elke kwallenbeet krijg je een strafpunt. Wie raakt zonder kwallenbeten aan de overkant?



VOETJE VAN DE VLOER

Nodig: verschillen voorwerpen waar op gestaan/gesprongen/gelopen kan worden, een horloge/stopwatch

De kinderen moeten langs een bepaald parcour van voorwerpen springen, zonder met grond te raken. Wie kan het vaakst heen en weer komen, zonder de grond te raken? (Stepstones,loopklossen,hoepels,kleedjes etc. zijn hiervoor handig,eventueel zijn er artikelen te leen bij een speel-o-theek)


SPIJKERTJE KLOP

Nodig: een groot blok hout of boomstronk, hamer en lange spijkers

Met maximaal 3 slagen proberen de spelers hun spijkers zo diep mogelijk in het houtblok te slaan. Wiens spijker zit het diepst?


VANDAAG IS JARIG.....

Nodig: niets

Alle deelnemers gaan in de kring rond de tafel of op de grond zitten. De jarige zegt het zinnetje: 'Vandaag ben ik jarig', de speler links van hem, moet vertellen welk cadeautje hij voor de jarige heeft. Hij zegt dan: 'Vandaag is jarig....(naam jarige), en hij krijgt een ...(naam v.h. cadeautje)' De volgende speler links van hem moet dat zinnetje herhalen en er zijn eigen cadeautje aan toevoegen, zo gaat het de hele kring rond. Iedereen bedenkt er steeds een cadeautje bij. Wie een cadeau vergeet, iets verkeerds zegt, of niet alles in de goede volgorde opsomt, valt af. Zo gaat het verder tot er één overblijft, de winnaar, die mag bij het volgende spel beginnen.